måndag 30 maj 2011

Dagens middag och eco ägg.

Dagens middag bestod av en

Caesarsallad och yoghurtdressing. Som jag hittade i Må Bras recept databas.

4 portioner:

100 g parmaskinka
500 g grön sparris
4 skivor bröd à 25 g, ev. glutenfritt
2 romansallad
100 g hyvlad parmesanost
Yoghurtdressing:
1 avsvalnat löskokt ägg
1 tsk dijonnaise eller ½ tsk dijonsenap
2 msk olivolja
2 dl lättyoghurt, ev. låglaktos
2 msk finhackad gräslök
salt och peppar

Sätt ugnen på 175°. Lägg ut skinkskivorna på bakplåtspapper. Rosta mitt i ugnen ca 15 min tills de är knapriga. Låt svalna.
Gör dressingen: Gröp ur ägget och lägg det i en mixer. Tillsätt dijonnaise och olja och mixa till en slät kräm. Rör ner yoghurt och gräslök och smaka av med salt och peppar.
Bryt bort den nedersta, träiga delen av sparrisen. Koka i lättsaltat vatten 2 min. Låt rinna av och svalna. Rosta brödet.
Fördela salladen i en vid skål. Lägg på sparris, ost, bröd och parmaskinka. Ringla dressingen över.



Eco och "när producerade" (beroende på om man tycker 7 mil är nära) ägg från min systers gård som jag plockade med mig på morsdag. Till vänster har vi kalkonägg och till höger har vi vanliga, tror jag.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar